Gæste indlæg 1 fra Lone Theils

16 Jan

Min personlige London Top 10

Lone Theils, London

Det var sommeren 1996 og jeg havde fået mit afsluttende eksamensbevis fra Danmarks Journalisthøjskole om torsdagen. Søndag stod jeg i London og var parat til at gå i gang med at arbejde som junior-erhvervskorrespondent for Berlingske Tidende.

Siden da har jeg skiftet job et par gange og være en smut omkring Danmark, men jeg har alt i alt boet i London nu i 14 år og jeg er stadig så dybt forelsket i byen og taknemmelig over at bo her, at jeg efterhånden bare trækker på skuldrene, når folk spørger hvornår jeg egentlig flytter hjem?

Det gør jeg når de flytter London til Danmark.

Og som menneske kan man faktisk nemt rumme en slags dobbelt geografi. Når jeg skal besøge min familie, siger jeg at jeg rejser hjem til Danmark. Og når jeg vender tilbage, tja, så rejser jeg hjem til London.

Her min Top 10 liste over steder jeg for altid vil elske ved London og steder jeg personligt holder af at komme. Nogen af dem er måske åbenlyse, andre knap så iøjnefaldende.

1.        British Museum

Jeg bliver aldrig træt af denne storslåede bygning, der med sine massive søjler byder rejsende velkommen til et skatkammer i verdensklasse af kunst fra hele verden. I den ægyptiske hal står en gigantisk stenbuste af Ramses II, der altid får mig til at sukke en lille smule henført og ønske at jeg bare var nogle tusind år ældre og kunne have mødt denne gudeskønne mand. Rosetta-stenen, der var hele nøglen til at få løst gåden om hvordan man læser hieroglyffer fascinerer mig stadigvæk og jeg elsker at gå på togt i museumsbutikken efter sjove gaver til mine niecer og nevøer. Ja, der ER mange turister. Det her er på alle måder et verdensmuseum. Men hvis man kan sno sig igennem de fotograferende japanere, de højtråbende amerikanere og skoleklasserne, er det en af byens mest fantastiske steder. Og så er der gratis adgang. Det er en af de mest fremsynede ting den britiske regering har gjort: At give fri adgang til viden.

2.        Petersham Nurseries

Kender I de der lege, hvor man siger til sine venner, hvis du var en bil, ville du være en…Ford, Jaguar, Opel (indsæt bilmærke efter behov)? Well, hvis jeg skulle være en restaurant, ville jeg ønske, at jeg var Petersham Nurseries. Dette fantastiske sted, der har én Michelinstjerne givet til den fænomenale kok Skye Glyngell, der desværre ikke er der længere) er min ide om det perfekte spisested. I hvert tilfælde i Storbritannien. Det ligger lidt ude på landet i Richmond, tæt på floden i et drivhus i en planteskole. Bordene er ikke ens, stolene vakler på jordgulvet. Men maden er så fantastisk at man har lyst til at både løbe ud i køkkenet og fri til kokken og slikke tallerkenen for de sidste krummer, uanset hvem der ser det. Jeg elsker at maden er højsædet, at der er så hyggeligt og uformelt og at jeg altid bliver overrasket over genialiteten af smagssammensætningerne.  Det er kærlighed, generøsitet og opfindsomhed på en tallerken.

3.        Bogbutikkerne

Vi skal nyde dem mens de er her, for snart har Amazon verdensherredømme og det vil være en nostalgisk glæde at drysse ind i en boghandel med god tid og åbenhed overfor at blive forført af en god bog, der står der på en virkelig hylde og byder sig til. Der er to ting, der er med til at gøre Londons bogbutikker i verdensklasse. Bøgerne er så billige i forhold til Danmark, at man skal have et hjerte gjort af stærkere materiale end mig for at modstå. Og så har de åbent om søndagen. Hvor genialt, at butikkerne faktisk har åbent når man har tid til at se på bøger. Jeg elsker at hænge ud i den fem-etagers Waterstones i Gower Street og har brugt timer af mit liv derinde på at stå med næsen i indiske kogebøger, tegneserier og klassiske romaner inden jeg forlod butikken med favnen fuld af skatte.

Fortsættes imorgen……

Links:

British Museum

Her har vi skrevet om British Museum

Petersham Nurseries

Her har vi skrevet om Petersham Nurseries

Waterstones boghandel

Og så ét af vores egne billeder

Biblioteket på British Museum

Biblioteket på British Museum

Skriv et svar

