British Museum

17 May

Det er ikke hver gang vi er i London at vi besøger British Museum, men det sker ofte. Som så mange andre offentlige museer i England er der gratis adgang, dvs. man må gerne donere lidt hvis man ønsker det, men ellers er der fri adgang til de faste udstillinger – og nogle specielle – mens andre store midlertidige udstillinger koster penge – og det kan godt være lidt dyrt.

Til de udstillinger der koster penge  kan man som regel købe  billet hjemmefra, så man springer, de til tider, meget lange køer over. Jeg husker i 2007, hvor museet havde en udstilling af de berømte terrakotta-krigere fra Kina. Her snoede køen sig rundt om museet, og museet blev nød til at holde aften/tidlig nat åbent.

Jeg var med til udgravningerne og tog dette billede…. nå nej – billedet er fundet på nettet.

Museet blev renoveret i 2001, og har nu en fantastisk smuk overdækket “gård” i midten, der binder alle afdelinger af museet sammen.

Midt i det hele ligger dette fantastiske bibliotek, som jeg kun kan anbefale at man giver et kig.

British Museum, februar 2005

I mine unge dage, hvor jeg var lidt ræverød historiestuderende på Københavns Universitet, mødte jeg op på museet og spurgte en museumsvagt om hvor deres afdeling for britisk imperialime var. Han kigge undrende på mig og sagde at sådan én havde de da ikke. Jeg kiggede selv lidt rundt, og fandt ud af, at med lidt god rød kritisk vilje, kunne jeg vælge at se hele museet som udtryk for britisk imperialime – de havde godt nok fået hugget nogle kunstskatte rundt om i verdenen.

Mange af disse kunstskatte er der stadig, og især den Ægyptiske samling er spændende – mumier og så´en.

I 2006 oplevede vi en meget spændende særudstilling, der beskrev et mands og en kvindes liv gennem den medicin vi tager gennem hele livet – det var MEGET!!

Godt nok mange piller. British Museum marts 2006

Tjek museets hjemmeside og se hvad der er “på” lige nu, jeg synes altid museet er et besøg værd – og især hvis det regner: -)

/H

Skriv et svar

